”Det er sjovt, og man lærer noget, mens man spiller. Det vil vi kunne bruge.” Dette skudsmål fik det nye kompetencespil, da DFS lancerede det nye Kompetencespil for medlemsorganisationer og eksterne samarbejdspartnere i sidste uge.
Kompetencespillet er et resultat af et udviklingsarbejde, som DFS - har været ansvarlig for i samarbejde med Daghøjskoleforeningen og NVR – program for realkompetence. Anledningen er, at de elektroniske realkompetenceredskaber til 3. sektor, som oprindeligt blev udviklet tilbage i 2006, stod for en revision. Udviklingsarbejdet er sket med støtte fra Kulturministeriet og i samarbejde med MOCH A/S.
Hvorfor et spil?
”Vi har længe vidst, at der var et behov for at arbejde med realkompetencer på en lettere tilgængelig måde og meget gerne også på en mere kreativ og legende måde, og vi er rigtig glade for, at Kompetencespillet netop gør dette muligt”, siger Agnethe Nordentoft fra DFS, der har været involveret i udviklingsarbejdet.
Spillet, der er for 3-6 spillere, fungerer som en sjov indgangsvinkel til at synliggøre realkompetencer og til en meget konkret snak om, hvordan kompetencer, som man har udviklet i foreninger, frivilligt arbejde eller folkeoplysningen, kan sættes i spil i forhold til specifikke jobfunktioner.
Spillet handler om de kompetencer, man udvikler ved f.eks. at arrangere en spejderlejr, lave mad til hjemløse eller ved at tage på højskole. Det er realkompetencer, som måske kan tælle med selvom man ikke har papir på dem.
”Spillerne får ord og begreber og kan spejle deres egne erfaringer i Kompetencespillet, og det er relevant for mange, måske især unge og folk, der er på vej i karriere og uddannelse”, siger Agnethe Nordentoft.
Spillet går ud på at matche kompetencer til et job.Spillerne skiftes til at agere Chef og Ansøgere – og det er ikke altid lige let. Hvilke kompetencer kræver et job som bestyrelsesformand i en bordtennisforening f.eks. og hvad skal der til for at blive bedemand eller redaktør på Se & Hør?
Spillet er blevet testet og kvalificeret af en referencegruppe med repræsentanter fra DFS’ medlemsorganisationer og fra både spejderne, idrætten og fra Center for frivilligt socialt arbejde.
Kompetencespillet kan fungere som en god forberedelse til at bruge de elektroniske redskaber til en mere systematisk afklaring og dokumentation af ens individuelle kompetencer.
De reviderede elektroniske redskaber
De tre redskaber er blevet enklere at bruge, har fået en sproglig opdatering og har fået nye domænenavne. De findes nu på hhv. foreningskompetencer.dk, folkeoplysningskompetencer.dk og frivillighedskompetencer.dk.
Indholdsmæssigt er der kommet en ny kategori til: demokratiske kompetencer, mens it-kompetencer er gledet ud. Den grundlæggende struktur er bibeholdt og omfatter de otte kompetenceområder, som Kompetencespillet også arbejder med:
Redskaberne lægger nu op til en bredere forståelse af den kontekst, hvor kompetencerne er opnået, og det er derfor nu muligt at inddrage og beskrive erfaringer fra flere arenaer.Når redskabet er udfyldt, kan man både printe og gemme sin kompetenceprofil, der f.eks. kan vedlægges en ansøgning.
Fra mødet, hvor Kompetencespillet blev lanceret.
Redskabet for realkompetencer i folkeoplysningen
Redskabet for realkompetencer i foreningslivet
Redskabet for realkompetencer i det frivillige arbejde
Et eksempel på en kompetenceprofil for folkeoplysningen
Et eksempel på en kompetenceprofil for foreningsarbejde
Et eksempel på en kompetenceprofil for frivilligt arbejde
Spillet kan downloades gratis fra alle disse sites i en print-selv-version:
OBS: Kortene skal printes i farver på for- og bagside og kan herefter klippes ud.
På engelsk
Yderligere oplysninger: Stine Hohwü-Christensen, shc@dfs.dk