At engagere danske i større omfang i debatter om EU kan være op ad bakke. Det har mange folkeoplysere oplevet. Med 18 åbne møder, quiz, spillekort og film lykkedes det for projektet ”Europa i Verden”.
Efterskolerne var en særlig målgruppe for "Europa i Verden". I alt 11 efterskoler fik besøg og deltog i quiz og debat. Derudover fandt møderne sted hos KFUM Spejderne i København, METAL i Aalborg, Katedralskolen i Aarhus, Vartov i København og i Landstingssalen på Christiansborg.
"På møderne deltog i alt 1.200 mennersker. Vi også udsendt
spillet til foreløbig 10 skole eller organisationer, som selv
afvikler forløbet. Det svarer til yderligere 800-1000 deltagere"
fortæller projektkoordinator Lars Gaardhøj fra Fagbevægelsens
Internationale Center (FIC).
Ud over FIC står følgende organisationer bag projektet: AOF, FOF,
LOF, Nyt Europa og Europabevægelsen. Projektet er støttet økonomisk
af Dansk Folkeoplysnings Samråd og Europanævnet.
Sjovt og involverende
"Med projektet har vi villet teste et nyt koncept for
folkeoplysning afprøvet på temaet Europa," siger Lars Gaardhøj og
fortsætter:
"Tilbagemeldingen har været, at det er et sjovt og involverende
koncept. Flere deltagere har givet udtryk for at de aldrig har
deltaget i møder tidligere, hvor de fik lov at tale så meget.
Jeg kan bekræfte, at der var god snak ved bordene. Og det er helt
sikkert, at deltagerne gik fra møderne i godt humør og lidt klogere
på Europa."
Konceptet kort fortalt
Fire europæiske udfordringer sættes til debat. Deltagere i møderne
skal gennem gruppearbejde både diskutere og beskrive worst case
scenario, hvis man ikke gør noget ved de 4 udfordringer. Dernæst
skal deltagerne forsøge at give bud på løsninger. For at
understøtte dette gruppearbejde, er der udviklet følgende
materialer:
• Filmen "De brændende platforme"
• Quiz om de 4 udfordringer, hvor man i gruppen placerer
klistermærker ud for de rette svar
• Udfordringer, her skal man i gruppen diskutere og beskrive
Europas vigtigste udfordringer og hvad der vil ske, hvis der ikke
gøres noget politisk
• Løsninger, her skal man diskutere mulige løsninger på de
udfordringer, som man på foregående spilledug har valgt som den
væsentligste
• Præsentationsplakat, en plakat hvor gruppen skriver den
løsning, som man er mest tilfreds med.
• "Spillekort" til brug undervejs med eksempler på
udfordringer/løsninger, der er også blanke spillekort, hvor
deltagere kan skrive alternative udfordringer/løsninger
• Hele spillet er desuden produceret som 100 skole-sæt, som
sendes ud til skoler, organisationer, foreninger m.v.